Lavt selvværd

Lavt selvværd

At have et lavt selvværd betyder, at man har en negativ opfattelse af sig selv og generelt føler sig utilstrækkelig eller uden værdi.
Måske har du oplevet at dit lave selvværd, gør at dine grænser bliver overtrådt igen og igen. Det sker når vi som mennesker ikke føler vi har særlig stor værdi og berettigelse til at være her. For så har vi heller ikke krav på at blive behandlet ordentligt og respektfuldt.

Symptomer på et lavt selvværd:

  • Negativ selvopfattelse
     Du fokuserer på dine fejl og mangler og har svært ved at se og anerkende dine positive sider
  • Selvkritik/Indre kritiker
    Du er ofte meget kritisk over for dig selv. Du har en indre stemmer, der er devaluerende og dømmer dig selv hårdt for, ser dine fejl eller manglende evner og føler dig tit utilstrækkelig.
  • Lav selvtillid
    Lavt selvværd er ofte forbundet med lav selvtillid. Du mangler troen på dine egne evner og har svært ved at tage initiativ eller handle på grund af frygt for at fejle eller blive bedømt af andre.
  • Bekymring om andres mening
    Du er ofte meget opmærksom på, hvad andre mennesker tænker om dig. Du er bange for at blive afvist, kritiseret eller ikke accepteret af andre.
  • Tankelæseren
    Du kigger på andre, og er næsten overbevist om at de kun tænker negativt om dig
  • Undgåelse af udfordringer
    Du frygter nederlag og undgår ofte udfordrende situationer eller nye oplevelser
  • Ros og anerkendelse
    Du finder det stærkt ubehageligt, når du modtager ro og anerkendelse, og søger at skifte fokus væk fra dig.
  • Kropsligt ubehag
    Hvis du kommer i centrum, bliver du meget selvbevidst, måske rødmer du, får hjertebanken, skal tisse, bliver varm, svedige håndflader, din stemme bliver lav eller du taler hurtigt.

Jeg kan hjælpe dig med at undersøge, hvordan dit lave selvværd er opstået, så du får en forståelse af hvad der ligger til bag.

Gennem terapien hos mig, lærer du at identificere og udfordre dine tanker, følelser og overbevisninger om dig selv. Du vil udvikle en mere realistisk og positiv selvopfattelse, opbygge sundere coping-strategier og få mere egenomsorg og selvkærlighed.

HUSK du har lige så meget berettigelse til at være her som alle andre. Du er ikke forkert.